Pojken i randig pyjamas

Min farmor jobbar på en bokhandel, så jag har turen att få en hel del läs exemplar av nya böcker. 
Så jag tänkte att jag kunde börja recensera lite böcker som jag läst..

Sist fick jag en hel drös med böcker och en av dom hette Pojken i randig pyjamas.
Tyckte att den verkade väldigt tråkig, stod ingenting på baksidan  om vad den handlade om heller. Men en natt när jag inte kunde sova så tog jag upp boken och började läsa. Oj, så fel jag kunde ha.... 



Pojken i randig pyjamas - John Boyne

Boken handlar om 9årige Bruno som lever i 1940-talets Berlin. 
Hans pappa är en högt uppsatt SS-soldat.
En dag hittar Bruno deras husa Maria i fullfärd med att packa ner alla deras saker.
Brunos pappa har fått högre rank och bättre arbets-uppgifter.
Därför ska nu hela familjen flytta långt ifrån Berlin.
Där borta finns det ingen att leka med och Bruno tycker att det är väldigt konstig att dom inte får
 leka med alla barnen på andra sidan staketet.
Och på den sidan av staketet har alla människor randiga pyjamasar på sig.
En dag ger han sig ut på upptäcksfärd och hittar en ny kompis.
Pojken i randig pyjamas.


Inuti boken står det att det att handlingen i Pojken i randig pyjamas inte går att beskriva.
Och att den inte vänder sig till 9 åringar, även om bokens huvudperson bara är 9 år.
En 9 åring skulle lätt förstå boken, den är inte alls svår skriven.
Men den skulle då sluta väldigt konstigt när det gäller att se mellan raderna.
Jag kan utan tvekan säga att det här är den mest hjärtskärande bok jag någonsin läst.
En nioårigs oförstånd om världens händelser och en stark vänskap.
Jag vågar nästan säga att det här är den bästa boken skriven om förintelsen,
även om den inte är sann.

Definitivt ett bra val av sommarläsning!





Om någon är intresserad kan ni få boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0